Vardagsbloggaren

Vardagliga händelser, utflykter och resor.

Energidryck.

”Det spelar ingen roll hur det smakar, vi människor skulle kunna dricka urin bara det överensstämde med det vi kallar vår inre kulturella varelse”

Richard Tellström.

 

För några veckor sedan fann jag energidryck på min sons rum. Det slog mig då att jag faktiskt inte vet mycket om effekterna och vad forskningen nått fram till för resultat kring dessa drycker. Kritiken liksom haglar samtidigt som det känns mer eller mindre som att alla faktiskt konsumerar den.

Jag ställer mig kort frågan varför vi konsumerar något som uppenbart inte är bra för våra kroppar, än mindre varför vi inte har hårdare restriktioner för våra barn och ungdomar där det faktiskt finns en uppenbar problematik.


 


Den 12 oktober 2012 hoppade extremsportaren Felix Baumgartner ut ur en kapsel från 39 000 meter höjd. Projektet kallades ”Redbull stratos” och kostade blyga 50miljoner euro. Efter ett fritt fall på fyra minuter hade Felix uppnått en hastighet på 1342,8km i timmen och spräckt ljudvallen. Plötsligt faller Felix i en så kallad flatspinn och världen tystnar, bara på youtube är det 8 000 000miljoner som följer projektet och som ser Felix snurra okontrollerat mot jorden yta. Kontrollstationen ropar hans namn, det är helt tyst innan han plötsligt återfinner kontrollen och kontrollstationen hör – Allt ok.

Fallskärmen vecklas ut och Redbull loggan gör sin entré medans åskådarna skapar liv till myten om att Redbull ger dig vingar. 2012 såldes 5300 miljoner burkar och gav en intäkt på 6,3 miljarder euro.

 

Vi går tillbaka till 1980 talet då centralbanken får mer makt i länder som USA, England och Sverige. Produkter skapas som passar in i ett allt mer stressat samhälle. När finansmarknaden får ett större inflytande i ekonomin så öppnas dörren för produkter som kokain och Redbull, allt efter att den kapitalistiska tidsandan växer så kommer elitism och prestation att vara allt som betyder något.

Redan 1960 skapades drycken Lipotivan-D som bestod av vitaminerna B1, B2 och B6 samt niacin och taurin, en produkt framtagen av läkemedelstillverkaren Taisho Pharmaciuticals som användes till trötta soldater under andra världskriget. Men det är under det glada 70-talet som den resande Dietrich Mateschitz, grundaren till Redbull kommer över en medicinflaska med energidryck, en flaska som starkt påminner om hans egna märke. En populär dryck för backpackers på den tiden. Tillbaka till det glada 80-talet där produkter som amfetamin, kokain, koffein breder ut sig för att hålla människor alerta, något som passade in i den ”kulturella tidsandan”,

Idag används energidrycker av i stort sett alla för att klara av vardagen. ”Myten har fått vingar”  

Låt oss stanna upp här, låt oss lägga ner denna enorma framgångssaga och reflektera över varför vi konsumenter i grund och botten kan förtära vad som helst utan att fundera alls på vad det är vi verkligen stoppar i oss. Visste ni att nästan all forskning på Redbull är sponsrat av företaget självt.

Samtidigt presenteras mycket negativa fakta kring energidrycker, ändå finns det fortfarande i affären och är väldigt enkelt för barn och ungdomar att köpa och konsumera. Jag ställer mig frågan varför?

Marianna Naumn jobbar på pressavdelningen för livsmedelssäkerhet på FDA. Hon menar på att sötade drycker förknippas med både Fetma och Hjärt-metaboliska komplikationer. Energidryckerna är upp till tre gånger dyrare än övrig dricka, den har mer socker och fler ämnen. Ämnen som Citronsyra, äppelsyra som ger dåligt PH värde vilket ökar risken för frätskador – odontologiska sjukdomar har ökat markant hos barn och ungdomar. Man menar att den höga sockerhalten i dryckerna är till för att dämpa smaken av det bittra koffeinet.


Många energidrycker har en koffeinhalt likvärdigt en kaffekopp men det finns dom som har både två tre eller sex gånger så mycket som i en vanlig kaffekopp. Konstgjorda smakbärare förutom koffeinet kan vara olika former av vitamin, glukuronolakton vars ämne finns naturligt i kroppen precis som taurin. Man kan säga att det är den här blandningen som ger dig vingar.

Glukuronolakton finns i levern och du får i dig ämnet genom vanlig kost. Tidigare var det ett läkemedel som regeringen tillverkade för att få piggare soldater under Vietnamkriget, en tid då även LSD var mycket populärt. Ämnet förbjöds senare då forskningen visade ett starkt sambandband till hjärntumörer.  Vi får i oss cirka 1,2–2,3 milligram per dygn medans en burk Redbull innehåller 600milligram och det är i 25cl flaskan. (Andra tillverkare kan ha mycket mer än så).

Energidrycker innehåller dessutom ofta B-vitaminer som är viktiga för ämnesomsättningen och för vårt nervsystem. Idag är B-vitaminbrist något som är mycket ovanligt och överskott visar på skadliga biverkningar så som illamående, sömnlöshet, rastlöshet. B-vitaminerna som inte lämnar kroppen genom urinet lagras i levern.

Redbull menar att det är just vitaminerna blandat med niacin och pantotensyra som höjer vår prestationsförmåga, studier visar dock på att det kan vara direkt livsfarligt om man har någon hjärt och kärlsjukdom att konsumera blandningen.

Taurin som alltid varit omdiskuterat har tillsammans med koffein undersökts av EUs vetenskapliga kommitté. Där kunde det inte uteslutas en så kallad cocktail effekt, då vi idag saknar relevanta studier på hur vi påverkas av ämnena.

Höga doser av taurin påverkar blodsockernivåerna i kroppen liksom hjärtats rytm, bara ett par burkar energidryck kan sänka blodsockret och ge insulinkänningar.

Överskottet påverkar signalsubstansen Gaba i frontalloben. När produktionen av Gaba minskar i hjärnan blir konsekvensen aggressivitet, oro samt att man blir trög och tålamodet minskar. Det har till och med visat sig ge inlärningssvårigheter.

Vid fysisk ansträngning hämmar taurinet utsöndringen utav serotonin vilket leder till aggressivitet, det påverkar det centrala nervsystemet negativt och kroppen känner inte av trötthet.

Nya rapporter visar dessutom likheter med alkoholens effekter i hjärnans belöningssystem, det anses att höga doser kan vara direkt skadliga säger Mia Ericsson, biolog på Göteborgs Universitet. Ett normalt intag av Taurin är 150milligram per dag, en burk Redbull ger ett helt gram vilket är långt över det normala.

 

I boken – Den tändande gnistan, berättar Malcolm Gladwell om klibbighetsfaktorn samt lagen om de få. Redbull har alltid varit geniala när det kommer till marknadsföring då de hela tiden använt sig av små grupper av människor med hög klibbighetsfaktor. Men det är du och jag som skapar myten och för den vidare till våra barn.

Frågan är hur vi konsumenter hade reagerat om inte samhället var styrt av ekonomin och om hela sanningen låg på bordet utan siffror? Men tänk efter, vi lever i en tid då vi köper två glas vatten för femton kronor.

Jag väljer att ge mig här men om ni blivit intresserade och vill veta mer så köper ni boken No Bull som är skriven av André Persson som är min informationskälla.

 



Postat 2017-10-01 20:18 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Visst är vi "Nakna"

När vi agerar som grottmänniskor. 

Det här inlägget får på sätt och vis bli en förlängning på gårdagens inlägg. När man är inne på kognitiva behandlingsmetoder har forskningen visat att det inte är alla människor som blir hjälpta av terapin. Under senare delen av nittiotalet visade det sig att mycket berodde på patientens möjlighet att se objektivt på sitt liv. Människor som tenderar att se allt inifrån har också svårt för egenansvar.

Det viktiga är då att lära sig att visualisera och objektivt se sig själv utifrån detta perspektiv. Det som händer när människor inte kan släppa taget kan vara rent destruktivt. Beroende, felaktiga beslut och dålig självuppfattning är bara några av de problem som kan uppstå.

Man kan lära barn i tidig ålder att få en bättre självuppfattning genom att lära dem att skjuta upp belöningar. På sikt lär sig barnen att agera mer utifrån det kalla systemet som styrs av "Prefrontala cortex" som annars lätt blir hämmat av impulser från det varma systemet som styrs av vår "amygdala" Forskning har visat på barn som tidigt lär sig att det är bra att kunna vänta har det enklare genom hela livet. De har lägre BMI, bättre hälsa, bättre utbildning etc. 

Visst har uppväxtmiljön en viktig faktor i hur våra liv blir men det är naivt att tro att icke gynnsamma miljöer inte kan skapa genier. Jag skulle kunna ta upp massor av exempel men väljer helt enkelt att rekommendera boken "David & Goliat" som är skriven av min favorit författare Malcolm Gladwell.



För någon som känner igen sig i det jag beskriver så kan jag också tilläga att det aldrig är försent. Hjärnan omformar sig hela tiden och till skillnad från tidigare kunskap har det visat sig att hjärnan hela tiden skapar nya celler och att det går att boosta sin kapacitet under hela livet. Vi lever inte i en nattsvart värld och om "du" upplever den som nattsvart ber jag dig att öppna ögonen.






 



Postat 2017-09-11 11:08 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Vad kan vi göra annorlunda. - Jo en "jävla massa".

Vårt eget sofistikerade bibliotek där alla svaren finns.

Tänk dig själv som ett bibliotek där du har X antal tusen böcker. Böckerna är DNA kedjor och innehållet genuppsättningar som bildar ord. Varje vaken sekund på din dag kommer kapitlen att bli större och orden förändras allt beroende på hur du agerar/är.

 Att utifrån det perspektivet se möjligheten att förändra sådant som man inte är nöjd med. Böcker är lätt manipulerade och går alltid att tolka på olika sätt. Exempelvis när du bestämt säger att du "Aldrig" kommer att lära dig något, ställ dig då motfrågan - vill jag lära mig det här? Om du börjat på något så är det alltid lättare för hjärnan att ta den bekvämaste vägen.

Exempelvis som att skylla på yttre faktorer, "Läraren är korkad, löparskon är skit osv". Istället för att kanske se möjligheten i att man kanske själv gör fel på något sätt. Att då utmana och utnyttja din kapacitet på lång sikt genom att helt enkelt tänka positivt.

Vad kan vi göra annorlunda. - Jo en "jävla massa" om vi bara tänker ur ett bättre perspektiv, enkla metoder som automatiskt skapar en bättre miljö för din hjärna/jaget. Kognitiv beteende terapi är inte svårt och det handlar till större delen om eget ansvar.

 Att som deprimerad knyta ihop säcken genom att förstå sina problem inifrån, vad kan "jag" göra för att må bättre. Vad kan "jag" göra för att lära mig, hur ska "jag" göra för bli bättre. Sen att agera utifrån det "kalla systemet" istället för det varma. långsiktiga mål / impulsbeteende. 

Man ska aldrig säga aldrig, man ska alltid se möjligheten till en positiv förändring. Du har en grund uppsättning med gener som kallas för "arv" under din uppväxt och hela ditt liv så kommer du agera utifrån "arvet" men samtidigt lära dig utifrån "miljön" Du är alltså formbar och även vid svåra uppväxter/diagnoser av olika slag så går det "alltid" att förändra ditt liv till det bättre men det är "ditt ansvar".

Tänk positivt. 



Postat 2017-09-10 08:09 | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Kortisol krymper din Hjärna

Stress förstör din Hjärna!

Idag har jag något väldigt intressant att ta upp. Visste ni att stresshormonet Kortisol krymper hjärnan och att det omedelbart får en negativ effekt på att tänka "kallt" alltså att genom förnuft förstå situationen. Det är istället lättare att agera "varmt" alltså genom impulser. 

Att vara stressad under en längre tid "krymper" alltså hjärnan, skadar den rent av vilket visar sig på hur man uppfattar omvärlden, minnet påverkas negativt och man får svårt att agera sunt i de snabba besluten. Amygdala som är den delen i hjärnan som skapar de heta/kalla tankeförmågorna ökar i volym men stänger av din förmåga att analysera och förstå "situationen" andra delar av hjärnan krymper och skapar obalans i din förmåga att uppfatta omgivningen, du blir automatisk trögare, mer negativ, kanske rent av deprimerad. 

Det finns massor av situationer som ökar chansen för att hamna iden här situationen. Fattigdom, krävande jobb, dålig stimulans, relationer. Egentligen går väl listan att göra hur lång som helst. Idag finns det inte botemedel emot det här fenomenet i form av medicin.

Däremot så pratas det mycket om kondition där man ökar kortisol halterna men som på sikt gör din kropp mer immun för stressade situationer. Du kan även arbeta med mindfullness, äta korrekt men också i många fall arbeta för att ändra din vardag och att framför allt lyssna mer på vad "du" behöver.

"Tänk om"

man kunde förändra hjärnans aktivitet och få den att missuppfatta stressen under en kortare period. Att ge hjärnan den stimulans och utrymme  som behövs för att återhämta sig.  Som jag är inne på vid varje blogginlägg så är hjärnan plastisk, så i rätt miljö och med rätt tankar så kan vi förändra den till vår fördel. Ny forskning visar starkt på att det egentligen inte finns några gränser för vad vi är kapabla till så länge vi vet vilken form av stimulans hjärnan behöver.

Jag tycker att det borde kunna gå att skapa ett program där man tar fram miljöer för att få människor med hjärntrötthet och andra stressrelaterade skador att återhämta sig. Det bedrivs så mycket forskning idag men väldigt få där man faktiskt använder sig av fysisk rehabilitering i den formen. 



Postat 2017-09-07 12:57 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Konkreta Bevis!

Är trött idag, det var en tuff dag igår. Utredningen mötte jag med en skräckblandad förtjusning och jag är inte riktigt nöjd med resultaten. Allmänbildningen var helt ok och även iq testerna. Min hjärnskada ligger i den högra hemisfären och storhjärnan vilket rubbar mitt lokalsinne och rumsuppfattning, jag har även svårt att lokalisera mönster när det blir rörigt. Min inlärningskurva fungerar fortfarande men inte lika bra som tidigare.
Idag sitter jag mest och funderar på vart den här utredningen leder och hur jag kommer att tackla min situation när man nu vet svart på vitt vilka problem jag har. Att hela tiden möta sina brister är jobbigt och att hela tiden känna att jag behöver korrigeras för att anpassa mig. Det hade räckt med min AD/HD. Samtidigt så är det så här livet är och hjärnan är plastisk, vilket innebär att det som är på ett sätt idag kan vara något helt annat imorgon. Som jag skrivit tidigare, så älskar jag utmaningar och de sista åren har lärt mig att det är "jag" som sätter gränserna i mitt liv.
Med korten på bordet är det bara att börja arbeta.
På fredag fortsätter utredningen...
Följ mig gärna på instagram: insta_marshall
Facebook: www.facebook.com/Marshall.Foto


Postat 2017-09-06 10:22 | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera
1 2 3 ... 80 Nästa